Jumaat, 7 November 2014


URINALISIS
Istilah ini merujuk kepada ujian terhadap sifat-sifat  fizikal, kimia, dan mikroskopik sesuatu sampel air kencing . Ia melibatkan beberapa ujian untuk mengesan dan mengukur pelbagai unsur  yang terkandung dalam air kencing.
Ujian air kencing dapat memberi petunjuk jenis penyakit  yang tidak menunjukkan tanda-tanda atau gejala-gejala awal yang jelas. Contohnya seperti  kencing manis, kerosakan pada fungsi buah pinggang dan jangkitan saluran kencing yang kronik . Kaedah ‘microchemistry’ telah digunakan selama bertahun-tahun dahulu dan membolehkan analisis kualitatif dan separa kuantitatif dilakukan dalam jangkamasa singkat dan pemerhatian yang  mudah. Perubahan warna pada setiap segmen jalur dibandingkan dengan carta warna ‘rujukan’ untuk mendapatkan keputusan.


UJIAN AIR KENCING makroskopik
Aspek pertama dalam ujian air kencing adalah pemerhatian secara langsung terhadap warna dan kekeruhan. Air kencing segar berwarna kuning pucat ,kuning gelap atau kuning pekat dan jernih. Isipadu air kencing yang normal adalah dalam julat 750-2000 ml / 24 jam.
Air kencing yang keruh mungkin disebabkan oleh bahan sel yang berlebihan atau protein dalam air kencing atau disebabkan tindakbalas penghabluran atau pemendakan garam apabila diletakkan pada suhu bilik atau di dalam peti sejuk.
Warna merah atau merah-coklat  (tidak normal) mungkin dari disebabkan warna makanan yang diambil, ubat-ubat yang nengandungi dadah, atau kehadiran sama ada atau hemoglobin myoglobin. Jika sampel mengandungi banyak sel darah merah, ia akan menjadi keruh dan juga berwarna merah.

ANALISIS KIMIA AIR KENCING –Kaedah Dipstik
pH
Hasil turasan glomerular plasma darah biasanya bersifat asidik. Ianya disalur ke salur pengumpul kencing menjadikan  pH 6.0 - 7.4. Walau bagaimanapun, bergantung kepada status asid-bes, pH kencing boleh berada pada paras pH 4.5 hingga pH 8.0.


Specific Gravity (SG)
Specific Gravity (ukuran osmolality air kencing - yang mengukur kepekatan bahan larut) mengukur ketumpatan air kencing atau keupayaan buah pinggang untuk mengawal kepekatan air kencing. Kaedah Dipsticks boleh digunakan untuk mengukur anggaran SG. Cara lain mengukur SG ialah menggunakan refractometer secara lebih tepat.
Bacaan SG normal berada di antara julat 1.002 dan 1.035 yang menunjukkan fungsi buah pinggang yang baik. Buah pinggang berfungsi menentukan berapa banyak bahan larut seperti glukos dan elektrolit (garam) patut berada dalam darah. Jika kandungan bahan tersebut terlalu banyak, buah pinggang akan mengeluarkannya melalui air kencing. Jika buah pinggang gagal berfungsi dengan baik, maka individu tersebut akan mudah terhidrat atau buah pinggang akan mengeluarkan nutrien yang tidak sepatutnya seperti  glukos. Dengan adanya kaedah anggaran SG ini, ahli perubatan dapat menggunakannya untuk membuat diagnosis.
SG digunakan dalam diagnosis jika pesakit disyaki :
·        Dehydrasi/dehidrasi berlebihan
·        Kegagalan fungsi jantung
·        Terkejut
·        Kegagalan buah pinggang
·        Jangkitan buah pinggang
·        Jangkitan saluran kencing
·        Hyponatremia/hypernatremia



Protein
Ujian dilakukan dengan mencelup dipstik pada air kencing, tetapi bagi ujian semi-kuantitatif protein, air kencing perlu diemparkan dan bahagian mendakan digunakan untuk diagnosis. Sebahagian kecil protein plasma ditapis di glomerulus dan diserap semula oleh tubul renal. Walau bagaimanapun, sejumlah kecil protein plasma yang ditapis dirembeskan oleh nefron (protein Tamm-Horsfall) yang boleh dikesan pada air kencing. Hasil perkumuhan proteini biasanya tidak melebihi  150 mg/ 24jam atau 10 mg/100 ml. Kandungan melebihi  150 mg /24 jam ditakrifkan sebagai proteinuria. Proteinuria > 3.5 gm / 24 jam dikenali sebagai sindrom Neprotik.
Dipsticks mengesan kehadiran protein dalam urin dengan perubahan pewarna penunjuk, Bromphenol biru, yang paling sensitif terhadap albumin, tetapi ia mengesan juga globulins dan protein Bence-Jones dalam urin (kelemahan kaedah ini).
Keputusan ‘Trace’  protein pada dipstik adalah bersamaan dengan 10 mg / 100 ml atau kira-kira 150 mg / 24 jam. Positive 1+ anggaran kira-kira 200-500 mg / 24 jam,  2 + anggaran kepada 0.5-1.5 gm / 24 jam, 3+ anggaran untuk 2-5 gm / 24 jam, dan 4 + mewakili 7 gm / 24 jam atau lebih.

Glukosa
Kandunga  glukosa yang ditapis oleh glomerulus dikesan dalam air kencing kurang dari 0.1% (<130 24="" air="" amnya="" balas="" baru="" bayi="" benedict="" berlebihan="" bermakna="" boleh="" clinitest="" dalam="" dan="" dari="" daripada="" digunakan="" dipsticks="" dipstik="" diubahsuai="" fruktosa="" gagal="" galaktosa.="" glukosa="" glycosuria="" gula="" ini="" itu="" jam="" jenis="" kadangkala="" kaedah="" kehadiran="" kencing="" lahir="" lain="" manis.="" mengesan="" menggunakan="" mg="" o:p="" oksidase="" oleh="" sebab="" secara="" selain="" seperti="" sesuai="" tetapi="" tidak="" tindak="" ujian="" untuk="" urin="" yang="">

Ketones
Ketones (acetone, asid aceotacetic, beta-hydroxybutyric acid) sama ada ketosis kencing manis atau beberapa bentuk lain kalori kekurangan (kebuluran), mudah dikesan menggunakan sama ada dipsticks atau tablet ujian yang mengandungi natrium nitroprusside. Ketones dihasilkan secara normal oleh hati hasil dari metabolisma asid lemak. Ia dimetabolisma secara lengkap, oleh itu hanya sedikit dikesan pada urin. Jika tubuh kita kekurangan glukos sebagai sumber tenaga, ia akan menggunakan lemak badan sebagai sumber tenaga menyebabkan peningkatan penghasilan ketones. Ini dapat dikesan pada darah dan air kencing.
Nitrit
Nitrit di dalam urin terhasil akibat penguraian nitrat oleh bakteria tertentu. Ujian nitrit positif menunjukkan kandungan bakteria yang tinggi di dalam air kencing. Kebanyakan bakteria Gram negatif seperti E. coli selalunya memberi kesan ujian yang positif. Ujian yang positive menunjukkan jangkitan pada salur kencing (UTI).
Leukocyte Esterase

Hasil ujian positif menunjukkan kehadiran sel darah putih sama ada sebagai sel-sel keseluruhan atau serpihan sel darah. Kehadiran sel darah putih dalam urin (pus cell) menunjukkan jangkitan salur kencing. Keputusan in disokong kuat dengan keputusan positive bagi nitrit. Keputusan ujian negatif untuk leukocyte esterase tidak bermakna tiada UTI, pemeriksaan lanjut diperlukan untuk mengesahkan UTI seperti pemeriksaan mikroskopik dan / atau pengkulturan air kencing perlu dilakukan untuk mengesahkan bacteriuria.