Isnin, 9 Mei 2011

RENAL FUNCTION TEST

RENAL FUNCTION TEST, Glomerular filtration rate (GFR), Creatinine clearance rate (CCr or CrCl)
Kebanyakan doktor menggunakan keputusan ujian serum kreatinin dan urea (U), serta elektrolit (Sodium, Potassium, Chloride), untuk menentukan fungsi buah pinggang. Langkah-langkah tersebut cukup untuk menentukan sama ada pesakit menderita penyakit ginjal.

Namun, blood urea nitrogen (BUN) dan serum Creatinine hanya dapat menunjukkan keputusan abnormal pada tahap kerosakan ginjal 60%. Oleh kerana itu, lebih tepat Glomerular Filtration Rate GFR atau anggaran Creatinine Clearence diukur setiap kali penyakit ginjal diramal atau dos ubat nephrotoxic yang perlu diberi secara berhati-hati.

Penanda prognostic lain untuk penyakit buah pinggang adalah peningkatan kadar protein dalam urin. Penanda paling sensitif bagi proteinuria adalah kandungan urin albumin yang meningkat. Keujudan secara konstan lebih dari 30 mg albumin per gram Creatinine di dalam urin adalah tanda penyakit ginjal kronik (Microalbuminuria , pada paras 30-299 mg /g ),kandungan albumin dalam urin tidak dapat dikesan dengan kaedah dipstik urine biasa.


Glomerular filtration rate (GFR) adalah isipadu cecair ditapis dari (buah pinggang) kapilari ginjal glomerulus ke dalam kapsul Bowman per unit masa.




Glomerular filtration rate (GFR) boleh dikira dengan mengukur bahan kimia yang mempunyai tahap mantap dalam darah, dan ditapis secara bebas tetapi tidak diserap atau dikeluarkan oleh ginjal. Kadar itu kemudian diukur berdasarkan kuantiti bahan tersebut dalam urin yang dikira berdasarkan kuantiti yang dikira dari darah. Mengaitkan prinsip ini ke persamaan - untuk bahan yang digunakan, kandungan bahan dalam urin dan aliran urin sama dengan jisim zat yang dikeluarkan selama masa urin telah dikumpulkan. Jisim ini sama dengan jisim yang ditapis di glomerulus dengan andaian tiada yang ditambah atau dihapuskan dalam nefron. Membagi jisim ini dengan kepekatan plasma memberikan isipadu plasma dimana jisim harus mempunyai jumlah asal, dan dengan demikian isipadu cecair plasma yang telah memasuki kapsul Bowman dalam jangka waktu tersebut. GFR ini biasanya direkodkan dalam unit isipadu per masa, misalnya, mililiter pada minit ml / minit.


Ada beberapa teknik yang berbeza digunakan untuk mengira atau menganggarkan laju Glomerular filtration rate (GFR atau eGFR).