Isnin, 9 Mei 2011

LIVER FUNCTION TEST

LIVER FUNCTION TEST
Ujian fungsi hati biasanya merujuk kepada beberapa ujian darah yang mengukur enzim tertentu atau protein dalam darah anda. Ujian fungsi hati digunakan untuk membantu mengesan, menilai dan memantau penyakit hati atau kerosakan pada hati.

Interpretasi "Ujian fungsi hati" boleh disalahertikan, kerana tidak semua ujian ini benar-benar mengukur fungsi hati seperti ujian albumin dan bilirubin. Ujian fungsi hati ini mengukur sejauh mana keberkesanan hati dalam menghasilkan protein albumin dan penjelasan produk darah sisa, bilirubin.

Secara amnya, ujian fungsi hati membantu menilai kesihatan keseluruhan fungsi hati anda dan kadang-kadang dapat menunjukkan penyakit lain, seperti kekurangan zat makanan atau penyakit tulang.

MENGAPA PERLU MELAKUKAN LIVER FUNCTION TEST
Ujian fungsi hati dilakukan kerana:
* Untuk mengesan jangkitan hati, seperti hepatitis
* Untuk memantau perkembangan penyakit seperti hepatitis virus atau alkohol dan menentukan kesan rawatan yang dilakukan.
* Untuk mengukur tahap sesuatu penyakit, terutama sirosis
* Untuk memantau kemungkinan kesan-kesan sampingan dari ubat tertentu

Ujian fungsi hati mengukur paras enzim tertentu dan protein dalam darah anda. Perbezaan tinggi atau lebih rendah daripada tahap normal adalah menunjukkan masalah hati. Beberapa ujian fungsi hati yang umum meliputi:

* Alanine transaminase (ALT). Enzim ditemui terutama dalam sel hati, ALT membantu tubuh dalam metabolisme protein. Biasanya, tahap ALT dalam darah rendah. Bila hati rosak, ALT dilepaskan dalam aliran darah dan meningkatkan kandungannya.
* Aspartate transaminase (AST). AST enzim berperanan dalam metabolisma alanin, asid amino. AST dijumpai dalam kepekatan tinggi dalam sel hati. Peningkatan paras SGOT/AST dapat menunjukkan kerosakan hati atau penyakit.
* Alkaline Phosphatasee (ALP). ALP adalah enzim dalam hati dan saluran hempedu, serta beberapa rangkaian lain. Lebih tinggi dari tahap normal ALP dapat menunjukkan kerosakan pada hati atau penyakit lain.
* Albumin dan Total Protein. Paras albumin - protein dihasilkan oleh hati - menunjukkan keberkesanan fungsi hati untuk menghasilkan protein yang diperlukan oleh tubuh untuk melawan jangkitan dan melakukan fungsi-fungsi yang lain. Lebih rendah daripada tahap normal boleh menunjukkan kerosakan hati atau penyakit.
* Bilirubin. Bilirubin hasil dari pemusnahan / pemecahan sel darah merah. Biasanya, bilirubin melintasi hati dan dikumuhkan dalam najis. Peningkatan paras bilirubin (jaundice) dapat menunjukkan kerosakan hati atau penyakit.

Ujian-ujian lain yang boleh digunakan untuk menilai fungsi hati termasuk:

* Gamma-glutamyltransferase (GGT). Ujian ini mengukur paras GGT enzim dalam darah. Lebih tinggi dari tahap normal boleh menunjukkan kerosakan hati atau saluran hempedu.
* L-laktat dehidrogenase (LDH). LDH adalah enzim yang dijumpai dalam tubuh, termasuk hati. Peningkatan kadar LDH dapat menunjukkan kerosakan hati.
* Prothrombin masa (PT). Ujian ini mengukur masa pembekuan plasma. PT Peningkatan juga dapat menunjukkan kerosakan hati.