Sabtu, 17 November 2012

FLUORESCENCE IN SITU HYBRIDIZATION (FISH)



Fluorescence in situ hybridization (FISH)
Kajian molekul menggunakan kaedah fluoresent  untuk menilai gen dan / atau jujukan DNA pada sesuatu kromosom.
Manusia biasanya mempunyai 23 pasang kromosom: 22 pasang kromosom yang bukan berkaitan jantina (autosom) dan 1 sepasang kromosom seks (XX untuk perempuan dan XY untuk lelaki). DNA terdiri daripada dua bebenang yang terikat bersama-sama dalam struktur double heliks ( tangga spiral). Setiap bebenang heliks adalah pelengkap yang lain.

Untuk ujian FISH, sampel sel yang mengandungi DNA diletakkanpada slaid kaca. Sampel digunakan  termasuk darah, sumsum tulang, cecair amniotic, atau sel-sel tumor, bergantung pada petunjuk klinikal. Slaid dengan "sasaran" (individu) DNA dipanaskan untuk memisahkan dua bebenang DNA kepada bebenang DNA tunggal. Fluoresent Probe kemudian ditambah kepada sampel. . Fluoresent Probe  adalah sebahagian DNA tunggal yang menjadi pelengkap kepada bahagian-bahagian tertentu DNA yang disasarkan. Probe, yang dilabel dengan pewarna fluoresent, melekat kepada bahagian DNA tertentu (kawasan sasaran). Apabila slaid diperiksa di bawah mikroskop khas, gen yang sepadan dengan probe boleh dilihat sebagai kawasan fluorescence, yang akan muncul sebagai tompok cerah pada latar belakang gelap.

Teknik ini boleh digunakan untuk menunjukkan kehadiran salinan gen tambahan (duplicated or amplified genes), dan urutan genetik yang hilang (gene deletions) atau telah dipindahkan (translocated genes). Penambahan bilangan kromosom, seperti yang dilihat dalam gangguan genetik tertentu, juga didiagnosis menggunakan teknologi FISH(trisomi 21 atau Sindrom Down, contohnya). Kawasan yang disasarkan atau urutan DNA ditentukan oleh probe yang digunakan. Pelbagai kawasan sasaran pada urutan DNA boleh ditentukani pada masa yang sama menggunakan probe FISH yang dilabelkan dengan beberapa pewarna pendarfluor berbeza.