Rabu, 20 Julai 2011

Masalah Tyroid dan Kehamilan

Masalah Tyroid dan Kehamilan
Risiko penyakit Tyroid kepada semua wanita adalah 2-5%, dan 1-2% pada golongan wanita yang subur. Ianya juga kerap berlaku pada wanita yang sedang Hamil.

Beberapa gangguan tyroid yang biasanya berlaku semasa mengandung adalah bersifat autoimun semulajadi. Ini bermakna bahawa badan membentuk antibodi yang ditujukan terhadap sel-sel tyroid, yang kemudiannya memberi kesan kepada fungsi kelenjar tyroid. Antibodi yang merosakkan sel tyroid boleh menyebabkan thyroiditis Limfosit (radang tyroid), juga dikenali sebagai penyakit Hashimoto. Antibodi yang merosakkan sel-sel thyroid ini ini akan menjejaskan fungsi tiroid dan menyebabkan hypotiroidisme.
Dalam masa yang sama, badan anda akan menghasilkan antibodi terhadap tisu tyroid yang boleh merangsang fungsi sel tyroid. Dalam kes ini, sel tyroid akan berfungsi secara berlebihan akan menyebabkan hipertiroidisme (penyakit Grave’s).

Thyroiditis selepas bersalin adalah satu masalah yang merangkumi spektrum kedua-dua hyper-dan hypotiroidisme. Keadaan ini, kerap berlaku sejurus selepas kehamilan, yang mana penghasilan antibodi yang merosakkan tisu tyroid , kemudiannya tisu thyroid melepaskan hormon tyroid pasif ke dalam aliran darah dan menghasilkan hypertiroidisme.
Dalam fasa pemulihan, paras tyroid mungkin akan rendah, menyebabkan kegagalan fungsi tyroid untuk sementara waktu atau kekal. Oleh kerana keadaan ini dianggap biasa, yang berlaku dalam 8-10 peratus daripada semua wanita selepas mengandung, ujian tiroid selepas bersalin adalah dinasihatkan untuk semua wanita.

Nodul tyroid, goiter, dan lain-lain masalah tyroid juga kadang-kadang dikesan semasa kehamilan tetapi tidak kerap.



Penyakit Tyroid dan Kesuburan
Hypotiroidisme boleh dikaitkan dengan peningkatan frekuensi haid pada pesakit akibat kegagalan tyroid yang ringan atau sederhana, dan kekurangan haid (amenorea) apabila hypotiroidisme adalah teruk.
Mungkin terdapat masalah dengan ovulation dan conception disebabkan hypotiroidisme itu sendiri atau dikaitkan perubahan hormon. Sebagai contoh, dalam sesetengah pesakit dengan hypotiroidisme yang teruk, kelenjar pituitari menghasilkan peningkatan jumlah hormon yang dikenali sebagai prolaktin. Rembesan prolaktin meningkat boleh menghentikan" kitaran haid yang normal.
Jarang berlaku, masalah autoimun ovarian wujud bersama-sama dengan hypotiroidisme, dengan antibodi pemusnah yang diarahkan terhadap tisu ovari.
Hypertiroidisme juga boleh dikaitkan dengan haid yang tidak teratur atau tidak hadir, dan ketidaksuburan adalah perkara yang biasa.
Penyaringan fungsi tyroid adalah dicadangkan pada pesakit yang menjalani diagnostik bagi masalah haid atau ketidaksuburan.


Merancang Kehamilan untuk Wanita dengan Penyakit Tyroid.
Hypotiroidisme – diagnosis dan rawatan hypotiroidisme adalah mudah. Dicadangkan terapi penggantian hormon tyroid dijalankan dan ujian fungsi tiroid, termasuk ‘thyroid stimulating hormon’(TSH) dijalankan, sebelum meneruskan kehamilan, untuk mengurangkan sebarang risiko terhadap ibu atau bayi yang mungkin disebabkan oleh hypotiroidisme semasa mengandung.

Hipertiroidisme - diagnosis dan pengurusan hypertiroidisme di kalangan wanita muda lebih rumit. Pertama, iodin radioaktif untuk pengimbasan, yang digunakan untuk diagnosis hypertyroidisme, serta rawatan radioiodine hypertyroidisme, sama sekali tidak boleh digunakan sehingga doktor yang menjalankan ujian tertentu yang mengesahkan bahawa pesakit tidak hamil. Untuk rawatan, doktor mungkin mencadangkan ubat antithyroid sama ada atau iodin radioaktif di kalangan wanita peringkat usia reproduktif. Dalam kes keperluan rawatan untuk mengawal keadaan hyperthyroid sebelum meneruskan kehamilan, biasanya mengambil masa 3-6 bulan.
1 - 2 tahun tempoh rawatan ubat antithyroid, rawatan untuk thyrotoxicosis, disyorkan oleh pakar perubatan. Dalam tempoh yang sama, langkah-langkah kawalan yang berkesan untuk mencegah kehamilan harus digunakan.
Kebimbangan telah bangkitkan oleh prospek yang terus mengambil ubat antithyroid semasa kehamilan adalah dibincangkan di bawah. Beberapa pakar perubatan lebih suka menggunakan radioiodine untuk merawat wanita yang menimbangkan untuk hamil, dengan jaminan rawatan yang lengkap keatas hyperthyroid. Jika keadaan hypotiroidisme meningkat selepas terapi radioiodine, rawatan dengan hormon tyroid adalah perlu.


Fungsi tiroid di Kehamilan
Fungsi kelenjar tiroid adalah normal semasa kehamilan, walaupun wanita normal yang mengandung kerap terjadi gejala dan tanda-tanda yang menyarankan hypertiroidisme, seperti kadar degup jantung yang meningkat(palpitation), berpeluh, dan rasa tidak selesa dengan cuaca. Kadar metabolisme juga meningkat semasa kehamilan, jadi ia adalah mudah dianggap menjurus kepada hypertiroidisme walaupun ia sebenarnya wujud dalam hanya satu daripada 1,000 kehamilan.
Kelenjar tiroid yang normal mungkin bersaiz lebih besar semasa mengandung, walaubagaimanapun perubahan saiz kelanjar yang sedikit, bermaksud terdapat masalah tiroid tersembunyi yang memerlukan penyiasatan. Serum Total Tyroksin (T4) dan paras triiodothyronine (T3) meningkat semasa mengandung kerana paras estrogen yang tinggi, mengakibatkan peningkatan kepekatan protein pengikat hormon tyroid. Walaupun ini membuat fungsi tyroid lebih sukar untuk ditafsir, pengeluaran hormon tyroid adalah perkara biasa di kalangan wanita hamil.

Tyroid bayi mula berfungsi selepas 10-12 minggu kehamilan. Hormon tyroid adalah penting untuk perkembangan sistem saraf janin dan ianya berasal dari kedua-dua rembesan kelenjar tyroid bayi serta sejumlah kecil hormon tyroid ibu yang menyeberangi plasenta. Iodin dalam diet ibu mudah melintasi plasenta dan digunakan oleh kelenjar tyroid janin untuk menghasilkan hormon tyroid. Kekurangan iodin boleh menyebabkan hypotiroidisme atau terencat akal (cretinism) pada bayi yang lahir di negara-negara mundur.