Jumaat, 1 Februari 2013

Pituitary Hormone Tests



Ujian Hormon Pituitari  (bahagian 1)

Definasi
Hormon pituitari termasuk hormon pertumbuhan (hGH), hormon adrenocorticotropic(ACTH), Thyroid Stimulating Hormone (TSH), Follicle Stimulating Hormone (FSH), Luteinizing Hormone(LH), Prolactin, Antidiuretic Hormone (ADH), dan Oxytocin. Enam hormone yang pertama dihasilkan oleh kelenjar pituitari anterior, di kawal oleh hipotalamus. Dua hormone yang terakhir dihasilkan semasa proses penghantaran ke posterior pituitari daripada prekusor peptida yang dihasilkan oleh hipotalamus. Kelompok hormone-hormon ini mempunyai kesan yang pelbagai  dan kompleks dalam sistem pertumbuhan, kesuburan, dan fungsi tubuh manusia melalui fungsi hormon terhadap organ sasaran.

Hormon pertumbuhan (hGH), atau somatotropin, adalah berfungsi terhadap pertumbuhan badan dan perkembangan yang normal, dan mengawal metabolisma karbohidrat dan protein. 

Hormon Adrenocorticotropic (ACTH) mengawal pelepasan kortisol dari kelenjar adrenal.

Thyroid Stimulating Hormone (TSH) mengawal sintesis dan pembebasan hormon tiroid. 

Follicle Stimulating Hormone (FSH) mengawal pematangan folikel ovari pada wanita dan pembentukan tubul seminiferous dan penghasilan sperma pada lelaki. 

Bagi wanita, Luteinizing Hormone (LH) menyebabkan pelepasan ovum dari ovari dan menyokong corpus luteum selepas ovulasi. Pada lelaki, LH membantu penghasilan testosteron. Kedua-dua FSH dan LH ditemui pada kepekatan tertinggi dalam plasma sebelum  wanita itu ovulates. 

Prolaktin menggalakkan laktasi, atau pengeluaran susu, selepas bersalin.

Hormon antidiuretic (ADH), juga dipanggil vasopressin, bertindak pada buah pinggang (tubul pengumpulan) untuk meningkatkan penyerapan air. 

Oxytocin dibebaskan semasa kelahiran dan penyusuan. Ia menyebabkan pengecutan otot licin yang diperlukan untuk penghantaran dan menggalakkan pengeluaran susu ibu.