Rabu, 15 Ogos 2012


Memahami Keputusan Kolesterol Anda



Kolesterol adalah bahan yang lembut seperti, wax yang meliputi kebanyakan bahagian badan. Badan memerlukan sedikit sahaja kolesterol sebagai sumber tenaga, tetapi terlalu banyak kolesterol boleh menyebabkan arteri (salur darah) anda tersumbat dan menyebabkan penyakit jantung.
Ada jenis Kolesterol "baik" dan ada kolesterol "jahat." Ujian darah yang berbeza boleh dilakukan untuk individu mengukur setiap jenis kolesterol tersebut.

Jumlah Kolesterol (Total Cholesterol)
Ujian jumlah kolesterol mengukur semua jenis kolesterol dalam darah anda. Keputusan ujian ini menunjukkan sama ada paras kolesterol anda.
• Paras terbaik : lebih rendah daripada 200
• Borderline tinggi : 200-239
• Tinggi: 240 dan lebih tinggi
Jika jumlah paras kolesterol anda tinggi, doctor anda perlu mengetahui paras kolesterol LDL dan paras kolesterol HDL sebelum memutuskan sama ada anda memerlukan rawatan.
Mengetahui LDL dan paras kolesterol HDL anda juga akan membantu doktor anda untuk memilih ubat yang terbaik untuk anda.

LDL (Bad) Kolesterol
LDL adalah singkatan untuk lipoprotein berkepadatan rendah (Low Density Lipoprotein). Ia juga dikenali sebagai kolesterol "jahat". Lipoprotein terhasil dari lemak dan protein. Ia berfungsi membawa kolesterol, trigliserida, dan lemak lain, dikenali sebagai lipid, dalam darah untuk pelbagai bahagian badan. LDL boleh menyebabkan arteri anda tersumbat.
Paras LDL anda adalah apa yang doktor perlu beri perhatian. Paras LDL yang tinggi, biasanya dipanggil "kolesterol tidak baik," dikaitkan dengan penyakit kardiovaskular. Jika ia menjadi terlalu tinggi, anda akan memerlukan rawatan.
Tahap LDL yang sihat adalah dalam julat yang terbaik atau hampir terbaik.
Terbaik: Kurang daripada 100 mg / dL (kurang daripada 70 mg / dL untuk orang yang mempunyai sejarah penyakit jantung atau mereka pada risiko yang sangat tinggi)
Paras normal tinggi: 100-129 mg / dL
Borderline Tinggi: 130-159 mg / dL.
Tinggi: 160-189 mg / dL.
Sangat Tinggi: 190 mg / dL dan lebih tinggi

Kolesterol HDL (Baik)
HDL adalah singkatan untuk lipoprotein berkepadatan tinggi (High Density Lipoprotein). Ia juga kadang kala dikenali sebagai kolesterol "baik".. HDL membawa kolesterol, trigliserida, dan lemak lain (lipid), dalam darah dari bahagian-bahagian lain badan anda ke hati anda.
Anda perlu paras kolesterol HDL anda untuk menjadi tinggi. Kajian kedua-dua lelaki dan wanita menunjukkan bahawa paras HDL yang tinggi, risiko yang lebih rendah untuk penyakit arteri koronari. Ini adalah mengapa HDL kadang-kadang dirujuk sebagai kolesterol "baik".
Tahap HDL yang sihat adalah seperti berikut:
• Lelaki: melebihi 40 mg / dL
• Wanita: melebihi 50 mg / dL
Paras HDL 60 mg / dL ke atas membantu melindungi daripada penyakit jantung. Senaman membantu meningkatkan paras kolesterol HDL anda.

Kolesterol VLDL
VLDL adalah singkatan untuk lipoprotein ketumpatan amat rendah (Very Low Density Lipoprotein). Terdapat tiga jenis utama lipoprotein. VLDL mengandungi jumlah tertinggi trigliserida. VLDL dianggap jenis kolesterol tidak baik, kerana ia membantu pembinaan kolesterol pada dinding arteri.
Paras kolesterol VLDL biasa adalah antara 5 dan 40 mg / dL.
Pertimbangan lain
Kadang-kadang, tahap kolesterol anda mungkin cukup rendah dan doktor anda tidak akan meminta anda untuk menukar diet anda atau mengambil sebarang ubat.
Apabila tahap anda tinggi, doktor anda perlu mengambil kira faktor-faktor lain sebelum memutuskan sama ada paras kolesterol anda menjadi kebimbangan dan keperluan rawatan.